Zajezdnia Kultury w Pleszewie
Nowa siedziba Domu Kultury została utworzona w dawnej „małej parowozowni”. Budynek został oczywiście gruntownie przebudowany i rozbudowany, ale z zachowaniem dawnego charakteru. Oprócz głównej sali koncertowej, ulokowano tam salę do nauki tańca i baletu, sale muzyczne oraz inne sale warsztatowo-zajęciowe. Swoje miejsce ma także administracja. W sumie obiekt liczy 26 pomieszczeń (nie uwzględniając korytarzy). Na froncie zaprojektowano zieleń, a z drugiej strony – obszerny parking umożliwiający również organizację przedsięwzięć plenerowych. Warto zatrzymać się przy sali koncertowej wyposażonej w nowoczesne nagłośnienie, wysokiej jakości ekran wraz z projektorem. Uwagę zwraca również niezwykła stylistyka wnętrz – łącznie z torowiskiem pozostawionym pod szklaną podłogą.
Całość robót kosztowała 6,9 mln złotych, z czego 4,3 mln złotych to dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego Województwa wielkopolskiego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Reszta kwoty pochodzi z budżetu Miasta i Gminy Pleszew.
Nowa siedziba Domu Kultury to drugi moduł centrum kulturalnego w obiektach podworcowych, pierwszy to oczywiście Biblioteka. Ten piękny kompleks budynków nie powstałby gdyby w 2016 r. nie został złożony wniosek pod nazwą „Utworzenie Nowej siedziby Domu Kultury na terenie dworca PKP Pleszew Miasto” do Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 o dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, będący dysponentem unijnych pieniędzy, odpowiedział pozytywnie przekazując na ten cel ponad 4,3 mln zł. Całość kosztowała niemal 7 mln zł. Bez wsparcia ze strony środków unijnych projekt nie mógłby być zrealizowany w tak szerokiej skali i w tak krótkim czasie.
W grudniu 2017 r. został ogłoszony przetarg. Teren budowy został oddany w ręce wykonawcy – poznańskich firm RETRO-STYL Sp. z o. o. oraz JG-BUD Jan Grzybowski – w marcu 2018 r. Z tygodnia na tydzień mieszkańcy Pleszewa mogli obserwować jak stara i nieużywana parowozownia zamienia się w szkielet. Roboty rozbiórkowe wymagały precyzji i czasu, ponieważ każda cegła starego budynku była cenna, stanowiąc podstawę do tworzenia nowej jakości.
Starania władz o rewitalizację tego terenu rozpoczęły się już dużo wcześniej. Barierą oczywiście były pieniądze, których szukano z zewnątrz. W 2016 r. złożony został wniosek pod nazwą „Utworzenie Nowej siedziby Domu Kultury na terenie dworca PKP Pleszew Miasto” do Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 o dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, będący dysponentem unijnych pieniędzy, odpowiedział pozytywnie przekazując na ten cel ponad 4,3 mln zł. Całość kosztowała niemal 7 mln zł. Bez wsparcia ze strony środków unijnych projekt nie mógłby być zrealizowany w tak szerokiej skali i w tak krótkim czasie.
Dom Kultury w liczbach:
- powierzchnia użytkowa – 1015 m²
- 26 pomieszczeń
- 9 sal zajęć
- 7 toalet
- 580 m² położonych płytek podłogowych
- 1700 m² kostki brukowej wokół budynku
- 31 miejsc parkingowych
- 40 m ogrodzenia
- 15 paneli fotowoltaicznych
- Zajezdnia Kultury czyli sala koncertowa – 30 m długości i 10 szerokości, 300 miejsc siedzących
- wartość sprzętu audiowizualnego i instrumentów – ok. 800 tys. zł
- podświetlone tory kolejowe – 95 m na zewnątrz i 50 m wewnątrz sali (2×25 m)
- koszt budowy to 6,9 mln zł
- dofinansowanie z UE to 4,3 mln zł
Pociąg do kultury wjechał na stację Kolejowa 3… 2019 rok – Maszyna do uprawiania kultury gotowa. W niedługim czasie została nazwana
Jednak największą wartością nowego Domu Kultury jest kolejowy, historyczny charakter. Na każdym kroku wraca się tu do przeszłości dzięki stylistyce, wyposażeniu wnętrz oraz detalom.
Tylko w Pleszewie można „wjechać” do sali koncertowej torami, które wewnątrz „ukryte” są pod specjalną szybą. Tylko w Pleszewie można zaparkować swój samochód na torach kolejowych. Tylko w Pleszewie do instytucji kultury można pod same drzwi podjechać kolejką.